عروسی در دین زرتشت

عروسی در دین زرتشت

عروسی در دین زرتشت آداب و روسومی دارد که از طرف داماد و عروس و مهمانان ان‌ها رعایت می‌شود در ادامه مراسم عروسی در دین زرتشت توضیح داده شده است.

عروسی در دین زرتشت

چند روز قبل از عروسی، عروس و داماد و بهمراه عزیزان بسیار نزدیک خود به خرید وسایل عروسی می‌روند.
از سوی داماد لباس عروسی کیف و کفش،‌ چند قواره پارچه، ‌طلا و لوازم آرایش..

و از سوی دختر لباس دامادی و هدایای دیگر کفش، پیراهن … خریداری می‌شود.

دو سه روز قبل از عروسی از سوی بستگان عروس جهیزیه را به خانه‌ای که باید عروس و داماد با هم در آن زندگی کنند می‌برند و خانه را آذین می‌کنند هم چنین در این روز همراه با پا کردن جشن کوچکی با نخی که از سوی خانواده دختر فرستاده شده رختخواب عروسی به کمک خانواده پسر دوخته می‌شود.

در دین زرتشت گردهمایی برای مراسم عروسی را انجمن گویند

که بطور مثال در یزد مراسم زیبای حنابندان نیز انجام می‌شود و دست و پای دختر و پسر را با نقش‌های زیبا نقش می‌زنند.

عقد و عروسی زرتشتیان در یک روز انجام می‌گیرد.

روز عروسی،‌ عروس و داماد و نزدیکان قبل از غروب آفتاب برای انجام مراسم عقد در نیایشگاه حاضر می‌شوند در این مراسم در پیشاپیش عروس و داماد،‌ کتاب اوستا، دو لاله‌ی روشن، ‌آیینه،‌نقل سفید، انار و تخم مرغ به وسیله اقوام نزدیک به معبد برده می‌شود.

عروس و داماد در جای ویژه‌ای که در جلوی سفره عقد است می‌نشینند.
برای عروس و داماد

داماد لباس سفید چین دار و عروس ساری چین دار سفید می‌پوشد.
بر گردن آن ها گلوبندی از گل آویزان می کنند و بر پیشانی آن ها خالی سرخ رنگ می زنند نخست عروس بر تخت می نشیند و سپس داماد را دوستان وفامیل‌هایش کناراو می‌آورند و به هنگام عروسی در دهان یکدیگر با انگشت عسل می گذارندو در این میان طبل و شیپور می‌نوازند.

این مراسم را شاه جان گویند. روبروی عروس و داماد موبد و کنارشان خانواده‌های نزدیک می‌نشینند. آنگاه مراسم عقد در حضور دو شاهد که یکی از خانواده دختر و دیگری از خانواده پسر می‌باشد انجام می‌گیرد. سپس موبد شروع به خواندن بخش هایی از اوستا نموده و اندرز زناشویی می‌دهد. بعد از طرفین می‌پرسد که آیا به ازدواج با هم خوشنود هستند یا نه. پس از شنیدن جواب بله از هردو نوشتن ازدواج در دفتر رسمی رزتشتیان انجام می‌گیرد و عروس و داماد وشاهدان آنرا گواهی می‌کنند پس از پایان مراسم عقد،‌تخم مرغی که در سر سفره عقد بوده به وسیله (موبد) به پشت بام پرتاب می‌شود. با اینکار موبد حقوقی را که پدر نسبت به دختر خود داشته با قیچی بریده به این تخم مرغ مصالحه کرده از خانه بیرون می‌اندازد با این هدف که پدر دیگر حقی به دختر ندارد.

سپس ده موبد در حالی که گلاب و آیینه در دست دارد جلو مهمانان آمده همراه با نگاه داشتن آیینه روبروی آنان به آن ها گلاب می‌دهد و یک نفر دیگر که پشت سر ده موبد حرکت می‌کند به مهمانان شیرینی می‌دهد. آنگاه ده‌موبد سینی بزرگ پر از لورک یا آجیل را برداشته به تقسیم آن بین مهمانان که بیشتر سهم خود را به خانه می‌برند می‌پردازد.پس از انجام مراسم عقد، موبد،‌عروس و داماد را در معبد دور آتش مقدس می‌گرداند.

نگاه عروس و داماد به مجلس جشن عروسی می روند و پس از پایان مراسم جشن، عروس و داماد به وسیله خویشان نزدیک به خانه داماد برده می شوند. در این مجلس موسیقی زنده نواخته می شود و مهمانان با ترانه های بومی به رقص و پایکوبی می‌پردازند. انار و هندوانه و شیرینی می‌خورند. غذا بیشتر گوسفند بریان کرده، مرصع پلو و شیرین پلو است. مراسم بین سه تا هفت روز طول می‌کشد. گاهی نیز با آوردن مطرب ها به اجرای نمایش های رو حوضی می‌پردازند. حوض میان خانه پر از سیب و انار و هندوانه است و بر تختی روی حوض مردمان به تماشای نمایش کمدی و شادی می‌پردازند.

این مطلب توسط الهام کایدی گردآوری شده است

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *