خرید حلقه ازدواج

خرید حلقه ازدواج

خرید حلقه ازدواج یکی از یکی از زیباترین لحظه‌های هر ازدواجی است. خریدی که قبل از عقد صورت می‌گیرد حلقه هایی که به رغم سادگی‌شان بسیار پر معنا هستند. حلقه‌هایی که نشان وفاداری، و تعهدی است که در میان دو انسان بسته می‌شود.

حلقه ازدواج حلقه‌ای فلزی، نشانگر متأهل بودن بر پایه فرهنگ منطقه‌ای، این حلقه در انگشت حلقه دست راست یا چپ استفاده می‌شود. به‌طور معمول هر دو زوج از این حلقه استفاده می‌کنند.

تاریخچه حلقه ازدواج ، انتخاب حلقه ازدواج و خرید حلقه ازدواج در این مطلب توسط الهام کایدی گردآوری شده است.

خرید حلقه ازدواج

تاریخچه حلقه ازدواج

خاستگاه اصلی حلقه های ازدواج را اروپا و یونانیان باستان عنوان کرده‌اند. در حالی که این موضوع درست نیست در واقع حلقه‌ای که امروزه در تمام دنیا هنگام ازدواج زن و شوهر به دست هم می‌کنند برگرفته از حلقه‌ای مهر در آیین میتراییسم است.

در آیین میتراییسم با ارزشترین نشانه میترا که ایزد بزرگ این آئین است، حلقه‌ مهر بوده که در بیشتر نقش‌های بجا مانده از میترا در دست وی دیده می‌شود.

میترا، ایزد مهر و محبت و پیمان بوده و بیشتر از سه هزار سال پیش کسانی که در ایران پیمان زناشویی می‌بستند، آن را به نشانه‌ی پیروی از میترا به دست می‌کردند و با اینکار هم ارادت خود را به میترا نشان می‌دادند

هم از او که ایزد مهر و پیمان است یاری می‌گرفتند تا، همیشه بر سر پیمانی که می‌بندند استوار باشند. در بسیاری از نقش نگاره‌های هخامنشی و ساسانی نیز می‌بینیم که پادشاهی حلقه‌ای را به دست کسی می‌دهد و یا از دست شخصی می‌گیرد؛ این نماد پیمان میان آن‌ها و یا سپردن فرمانروایی سرزمین به دست کسی دیگر بوده است.

در بسیاری از نقش‌ها و نگاره‌های برجای مانده از آن دوران، نقش حلقه به شکل بارزی به چشم می‌خورد. در دوره‌های بعد به تدریج این حلقه تغییر شکل پیدا کرده و به شکل امروزی‌اش درآمده است.

همچنین یکی از اشیای مفرغین که از شوش به دست آمده و امروزه در موزه‌ی لوور پاریس نگهداری می‌شود، مجسمه بدون سر همسر یکی از پادشاهان ایلامی است. در دست چپ این مجسمه، درست در انگشت انگشتری، یک حلقه دیده می‌شود و همین تندیس می‌تواند گواه بر ایرانی بودن ریشه و خاستگاه حلقه‌ای ازدواج باشد.

امروز تمام دنیا بدون اینکه بدانند یکی از کهن‌ترین رسم‌های ایرانی متعلق به میترا را بجای می‌آورند و افسوس که حتی به جز عده‌ای معدودی، خود ایرانی‌ها نیز از آن اطلاعی ندارند.

در باور عموم حلقه ی ازدواج نمادی از عشق و علاقه ی عروس و داماد به یکدیگر است. زیرا حلقه دایره‌ای شکل است و انتها ندارد و نمادی از بی‌انتهایی علاقه‌ی عروس و داماد به یکدیگر است. جنس حلقه از طلاست زیرا طلا عنصری است که در بین فلزات دیگر زیبایی و ماندگاری بیشتری در دارد و انتخاب حلقه‌ی ازدواج از جنس طلا نمادی از پایداری و دوام عشق عروس و داماد به یکدیگر تلقی می‌شود.

همچنین انگشت حلقه، انگشتی است که یک رگ آن مستقیما به قلب متصل است و دست کردن حلقه در این انگشت نشانه‌ی علاقه‌ی قلبی است.

حلقه در حقیقت رکاب (رینگ) ساده‌ای است که معمولا طرح ندارد و ظریف است و یا یک ردیف نگین ریز روی آن کار شده است. گاهی نیز یک نگین درشت روی آن قرارگرفته ست

 حلقه نشان

بعدزمراحل خواستگاری و بَله برون خانواده ی داماد جواب مثبت یا به اصطلاح بله را از خانواده‌ی عروس گرفتند؛ برای اینکه حالت رسمی‌تری به انتخاب خود داده باشند در جلسه‌های بعدی یک انگشتر را به عنوان نشان کردن دختر برای او می‌برند. به این انگشتر انگشتر نشان می‌گویند. که دختر خانم آن را به نشانه‌ی اینکه در شُرف ازدواج است دارد.

خرید حلقه ازدواج

حلقه‌های ازدواج معمولا بر اساس سلیقه ی هر فرد انتخاب می‌شود. حلقه عروس دارای زرق و برق بیشتری است و معمولا از چند ردیف نگین تشکیل می‌شود. حلقه داماد ساده‌تر است و تنوع کمتری دارد.
گاهی عروس و داماد به دلیل رعایت تناسب اقدام به خرید انگشتر‌های ست داماد و عروس می‌کنند. چنین حلقه‌هایی از نظر شکل ظاهری به هم شباهت دارند با این تفاوت که حلقه داماد کمی ساده‌تر و کم زرق و برق تر است. ولی در بعضی از مواقع هم حلقه‌های سِت درست شکل هم طراحی می‌شوند.

 انتخاب حلقه

  •  مدل‌هایی که نگین‌های درشت و کمتری دارند و یا یک تک نگین روی آن وجود دارد انتخاب‌های شَکیل‌تری می‌باشند.
  • در انتخاب حلقه‌های تک نگین حتما قاب آن را بررسی کنید. برخی از حلقه‌ها که نگین آن‌ها روی قاب محکمی قرار داده نشده است و یا نگین به وسیله چسب چسبانده شده است، در صورت ضربه و یا افتادن فورا می‌افتد و از حلقه جدا می‌شود.
  • حلقه ی شما نباید کیپ باشد. شما قرار است سالیان زیادی این حلقه را در دست داشته باشید پس احتمال چاق شدن و تغییر فرم دست‌ها را به مرور زمان بدهید. حلقه را نیم سایز بزرگتر سفارش دهید.
  • عروس خانم‌ها در نظر داشته باشند که انجام کارهای منزل با حلقه‌هایی که نگین‌های بزرگ دارند سخت خواهد بود.
  • حلقه بر اساس مقدار طلای به کار رفته در آن، اصالت سنگ و نگین و مارک متغییر است
  • بر اساس باور عمومی که از آموزه‌های دینی نشات می‌گیرد، استفاده از طلا برای مردان توصیه نمی‌شود و اغلب آقایان برای حلقه از جنس نقره یا پلاتین استفاده می‌شود.

 چندنکته مهم برای انتخاب حلقه

  • اگر پوست تان سفید یخی است، ترجیحا به جای طلای زرد، از طلای سفید استفاده کنید. درخشندگی طلای سفید، زیبایی و جلوه ی پوست شما را بیشتر می‌کند.
  • اگر پوست تتن گندمی است(رنگی مابین سفید و برنزه)، استفاده از طلای زرد و ترکیب آن با طلای قرمز برای پوست شما مناسب‌تر است.
  • اگر انگشتان ظریف و باریکی دارید سعی کنید از انگشترهای درشت و پر از جواهر نخرید. چون در انگشت‌های ظریف شما زیبایی و جلوه‌شان را از دست خواهند داد.
  • ممکن است علاقه داشته باشید که، حلقه‌های ازدوج‌تان با حلقه همسرتان شباهت‌هایی داشته باشد. در این مواقع از حلقه‌های سِت مردانه و زنانه استفاده کنید که در بازار موجود است.
  • اگر دوست دارید از انگشترهایی با چند ردیف جواهر به عنوان حلقه استفاده کنید، به اصالت کار و به نحوه ی ساخت انگشتر دقت کنید به طوری که جواهر به درستی روی انگشتر سوار شده باشد.
  • حلقه‌های ساده همیشه طرفدار دارند. چرا که حلقه‌های ساده هیچ گاه از مُد نمی‌افتند و همیشه می‌توان با افتخار از آن‌ها استفاده کرد. حلقه‌های ازدواج علاوه بر ظاهرشان روح و قلب انسان را درگیر خود می‌کنند

برای اطلاع از نحوه نگهداری حلقه ازدواج می‌توانید مطلب زیر را مطالعه کنید

این مطلب توسط الهام کایدی تهیه شده است.
انتشار مطلب با ذکر نام نویسنده الهام کایدی و آدرس سایت elhamkaydi.com بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *